مقابله با رفلکس گگ در دندانپزشکی

مقابله با رفلکس گگ در دندانپزشکی

  • 1403 شهریور 23, جمعه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 127 بازدید

بررسی مقابله با رفلکس گگ در دندانپزشکی

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان مقابله با رفلکس گگ در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار می دهیم. رفلکس حلقی یا رفلکس گگ یا اسپاسم حنجره واکنشی کاملا غیر ارادیست، که در نتیجه محرک جسمی و لمسی و یا محرک غیرلمسی رخ می دهد تا از ورود جسم خارجی به حلق جلوگیری کند. از دلایل جسمی می توان تحریک یا لمس انتهای زبان، انتهای دیواره حلقی، سقف دهان، اطراف لوزه‌ها یا زبان کوچک را نام برد. بعد از لمس شدن این نواحی عصب ها سیگنال را به مغز افراد می فرستند و باعث انقباض عضلات انتهای گلو می شوند. لمس و تحریک شدن این نواحی در طی معاینه و پروسه های دندانپزشکی اجتناب ناپذیر است.

محرک های غیر لمسی در واقع القاهای روحی و درونی هستند. معمولا افرادی که ترس و فوبیای دندانپزشکی دارند، یا اضطراب و نگرانی از درد کشیدن در پروسه های معاینه و درمان را دارند، حالت تهوع و رفلکس گگ را تجربه می کنند. علاوه بر اینها کیپ بودن بینی و یا اختلال های گوارش نیز ممکن است منجر به تهوع شود. رفلکس گگ در واقع یک پاسخ غیر ارادی طبیعی در زمانی است که بدن تلاش می‌کند تا از طریق انقباض عضلات، از ورود اجسام و عوامل خارجی به حلق جلوگیری کند.

مشکل را با دندانپزشک خود مطرح کنید

اگر شما هم از رفلکس گگ رنج می برید و به دلیل این مشکل از رفتن به دندانپزشکی امتناع می کنید، باید بدانید که مشکل شما راه حل دارد! از آنجایی که سلامت و بهداشت دهان و دندان در سلامتی کل بدن بسیار مهم است، نباید اجازه دهید که رفلکس گگ مانع از چکاپ های دوره ای و درمان‌های دندانپزشکی شما شود. پیش از هر چیز باید بدانید که خیلی از افراد مانند شما هستند و از بابت داشتن این مشکل خجالت زده و نگران نباشید. حتما مشکل را با دندانپزشک خود مطرح کنید و از او کمک و مشورت بخواهید. دندانپزشک با شرح حال گرفتن از شما، بهترین و مناسب ترین شیوه ها را برای کم کردن رفلکس گگ و معاینه و درمان دندان شما انتخاب می کند.

روش های کلی پیشگیری از رفلکس گگ

در ادامه ابتدا روش های کم کردن و پیشگیری از رفلکس گگ را نام می بریم و سپس درباره هر کدام توضیحاتی خواهیم داد. به طور کلی روش های پیشگیری از رفلکس گگ و تهوع در دندانپزشکی به شرح زیر است:

  • انجام تکنیک‌های آرام بخش

  • سدیشن

  • قرص ضد تهوع

  • بی حسی موضعی

  • استفاده از رابردم

در پروسه درمان سعی کنید از بینی نفس بکشید. اگر در روزی که نوبت دندانپزشکی دارید حس کردید که دچار گرفتگی بینی هستید، قرار خود را کنسل کنید. با مشورت پزشک، شیوه نشستن یا دراز کشیدنتان روی صندلی دندانپزشکی را طوری تنظیم کنید که حالت تهوع کمتری تجربه کنید. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد پاهای خود را حرکت دهید و با برداشتن تمرکز شما از روی دهان و دندان پزشکی به کاهش تهوع شما کمک کند.

اگر در ساعت خاصی از روز تهوع بیشتری را تجربه می کنید، از مراجعه به دندانپزشک در آن ساعت ها خودداری کنید. موقع مسواک زدن، مسواک خود را به نواحی حساس دهانتان بزنید، و با تمرکز بر تنفس از راه بینی، سعی کنید بر حالت تهوع خود غلبه کنید. رفته رفته حساسیت و تهوع شما کمتر می شود.

قرص ضد تهوع بخورید

پیش از رفتن به دندانپزشکی، با مشورت پزشک خود، قرص ضد تهوع مصرف کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان قرص ضد تهوع را سرخود مصرف نکنید.

بی حسی موضعی

با مشورت دندانپزشکتان از اسپری های بی حسی موضعی استفاده کنید. این کار با کمتر کردن حساسیت قسمت های مختلف دهان و حلق، به کمتر شدن حالت تهوع شما کمک می کند.

سدیشن

سدیشن یا آرامبخش در گذشته در آندوسکوپی و درمان های پر استرس کاربرد زیادی داشت. اما این روش در چند سال گذشته در دندانپزشکی هم استفاده می شود. متخصص با استفاده از داروهای آرامبخش در بیمار احساس خواب آلودگی برای پروسه درمان فراهم می کند. این احساس خواب آلودگی علاوه بر ایجاد حس ریلکسی در بیمار، باعث کاهش حس تهوع در بیمار می شود.

کاربرد رابردم در پیشگیری از رفلکس گگ

رابردم که به آن سد پلاستیکی هم می گویند، یک ورقه مربع نازک است که برای جداسازی محل عمل از بقیه دهان استفاده می شود. رابردم دندان دارای سوراخی در وسط است که به دندانپزشک اجازه می دهد با استفاده از یک گیره دندانی در اطراف دندان، ناحیه درمان را ایزوله کند و باعث جلوگیری از انتقال بیشتر میکروب ها به ساختار درونی دندان شود.

زمانی که دندانپزشک برای بیمار از رابردم استفاده کند، جدا شدن محل درمان از بقیه دهان، علاوه بر اینکه مانع از انتقال میکروب ها می شود، باعث می شود که ابزارهای دندانپزشکی تماس کمتری با نقاط مختلف حلق و دهان بیمار داشته باشند. کمتر شدن لمس و تماس، باعث کاهش و یا قطع شدن کامل رفلکس گگ می شود. در واقع زمانی که دندانپزشک از رابردم استفاده می کند با کاهش حالت تهوع بیمار، به احساس آرامش او کمک می کند و باعث تسریع و راحت شدن روند درمان و معاینه هم برای خود و هم برای بیمار می شود.

لینک های کاربردی:

بهترین دندانپزشک اصفهان _ بهترین جراح لثه اصفهان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک 24 _ درمان بیماری های دهان، فک و صورت در کلینیک 24 _ بیماری لثه در کلینیک 24

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف _ بهترین جراح لثه اصفهان در دکتر آف _ بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید