دندانپزشکی دیجیتال در اصفهان

دندانپزشکی دیجیتال در اصفهان

  • 1403 شهریور 22, پنجشنبه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 81 بازدید

معرفی دندانپزشکی دیجیتال در اصفهان

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان دندانپزشکی دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم. به هرگونه استفاده از فناوری دیجیتال و تکنولوژی کامپیوتری برای ساخت وسایل، طراحی ابزار، محصولات دندانپزشکی و تسریع روند‌های درمانی در این حوزه، Digital Dentistry یا دندانپزشکی دیجیتال می گویند. استفاده از فناوری دیجیتال در دندانپزشکی، افزایش دقت و سرعت و کم شدن خطاهای انسانی را به همراه داشته، که منجر به بهینه و کارآمدتر شدن فرآیندهای درمانی شده است.

در دندانپزشکی دیجیتال دقت و کیفیت بالای کار موجب افزایش سرعت کار و کاهش دوره درمان می شود. علاوه بر این کیفیت و طول عمر نتایج کار بیشتر خواهد بود. دردی که بیمار تجربه می کند به دلیل سرعت و دقت بالای کار، در فرآیندهای دیجیتال کمتر است، در نتیجه بیمار اضطراب کمتری را تجربه می کند. همچنین به دلیل قابلیت پیش بینی و بررسی نتیجه پیش از درمان، بیمار با رضایت خاطر بیشتری تن به درمان می دهد. درست است که هزینه های دندانپزشکی دیجیتال بیشتر است، اما نتایج بهینه و بازدهی سریع فرایندها عملا باعث شده که هزینه های بالای دندانپزشکی دیجیتال مقرون به صرفه و توجیه پذیر باشد.

مزایای دندانپزشکی دیجیتال:

  • افزایش دقت و به حداقل رسیدن خطاها
  • افزایش سرعت در فرایندها و کاهش دوره درمان
  • کاهش درد و اضطراب و واکنش‌های حساسیتی مثل حالت تهوع و… در بیماران
  • قابلیت پیش‌بینی نتیجه درمان در برخی فرایندها مانند طراحی لبخند

خدمات مختلف دندانپزشکی دیجیتال

  • دندانپزشکی دیجیتال برای خدمات مختلفی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شناسایی پوسیدگی دندان، طراحی و کاشت ایمپلنت ، طراحی لبخند، کامپوزیت دندان، تکنولوژی CAD/CAM و …

معرفی Cad-cam در دندانپزشکی دیجیتال

CAD مخفف Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک کامپیوتر، و CAM مخفف Computer Aided Manufacturing به معنی ساخت به وسیله کامپیوتر است. با فناوری CAD-CAM می‌توان تصویر سه بعدی از داخل دهان بیمار به دست آورد و اطلاعات بسیار دقیقی در مورد وضعیت استخوان‌های فک، ساییدگی و پوسیدگی دندان، جایگاه ریشه دندان‌ها و… کسب کرد. ضمنا با استفاده از cad cam خیلی از ریستوریشن‌های دندانی اعم لمینیت، وینر، بریج، روکش و… را می توان با دقت فوق العاده زیادی طراحی و پیاده‌سازی کرد. دقت بالای این فناوری باعث می شود تمام ریستوریشن ها مطابق دندان های بیمار با سرعت زیادی آماده شود.

تصویربرداری دیجیتال داخل دهان

داشتن تصویر دقیق از دهان و دندان، باعث می شود دندانپزشک مشکلات دندان را بهتر و دقیق تر تشخیص بدهد و در نتیجه درمان موثرتری را انتخاب بکند. در دندانپزشکی دیجیتال از فناوری‌ها مختلفی برای تصویر برداری داخل دهان استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان به سی تی اسکن داخل دهان و رادیو گرافی‌ دیجیتالی اشاره نمود. در تصویربرداری های دیجیتال تشعشعات مضر قدیمی وجود ندارد و خطاهای انسانی هم به حداقل رسیده است.

از بین سیتی اسکن های داخل دهان می توان CBCT را نام برد که برای تعیین جایگاه دقیق ایمپلنت، تشخیص اختلالات مفصلی، کانال های عصبی، جایگاه سینوس، تشخیص تومور برای فک، تعیین ارتفاع و ضخامت استخوان و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رادیوگرافی و تهیه عکس‌های دیجیتال می توان CCD/CMOS و PSP را نام برد که می‌توانند با دقت زیادی پوسیدگی‌های دندانی را تشخیص دهند.

طراحی لبخند دیجیتال

در گذشته طراحی لبخند با صلاحدید دندانپزشک انجام می شد که علاوه بر دارا بودن خطای انسانی، ممکن بود با نارضایتی بیمار از نتیجه نهایی همراه باشد. یکی از خدمات مهم دندانپزشکی دیجیتال در طراحی لبخند این است که بیمار می تواند پیش از انجام کار نتیجه را مشاهده نمایند و در نتیجه مطابق با سلیقه خود، اصلاحات مورد نظرش را با دندانپزشک در میان بگذارد، از این رو طراحی لبخند دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی در بین بیماران دارد.

ایمپلنت دیجیتال دندان

ایمپلنت دیجیتال دندان یکی از مهم ترین خدمات دندانپزشکی دیجیتال است. در گذشته این کار به صورت دستی و انسانی، و زیر نظر متخصص انجام می شد. اما امروزه در ایمپلنت دیجیتال، اول وضعیت دهان و فک بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. سپس با استفاده از محاسبات دقیق کامپیوتری محل ایمپلنت‌ و زاویه ایمپلنت مشخص می شود. دقت زیاد این شیوه ایمپلنت باعث می شود که بیمار درد کمتری را تجربه کند و نتیجه کار رضایت بخش تر باشد.

لیزر دندان

لیزر را می‌توان جزو محبوب‌ترین ابزارها در دندانپزشکی دیجیتال دانست. این وسیله میزان- دقت در پروسه‌های مختلف درمانی را افزایش می‌دهد و خطا را به حداقل می‌رساند. لیزرها کمترین آسیب را به بافت‌های کناری می‌زنند و می‌توانند دقت بسیار زیادی داشته باشند. این موضوع سبب می‌شود تا درد و خونریزی بیمار در حین درمان به حداقل میزان ممکن رسیده و سریع‌تر بهبود یابد.

توموگرافی کامپیوتری

این روش یک نوع سی تی اسکن دندانی است که با ویژگی‌های مثبت خود، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در بسیاری از جراحی‌های دندانپزشکی مانند ایمپلنت، عصب‌کشی، کشیدن دندان عقل و… از این تکنولوژی استفاده می‌شود. استفاده از این نوع تکنولوژی مزایای بسیار زیادی برای مشکلات مربوط به دهان و دندان دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص بهتر مشکلات دندانی
  • کاهش هزینه‌های دندانپزشکی
  • کاهش مضرات ناشی از تشعشعات عکسبرداری
  • در اختیار قرار دادن گزینه‌های مختلف درمانی جهت تصمیم‌گیری راحت‌تر

لینک های کاربردی:

بهترین دندانپزشک اصفهان _ بهترین جراح لثه اصفهان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک 24 _ درمان بیماری های دهان، فک و صورت در کلینیک 24 _ بیماری لثه در کلینیک 24

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف _ بهترین جراح لثه اصفهان در دکتر آف _ بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید