روش درمان اوربایت بدون جراحی

روش درمان اوربایت بدون جراحی

  • 1403 شهریور 22, پنجشنبه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 88 بازدید

بررسی روش درمان اوربایت بدون جراحی

عقب بودن فک پایین یا اوربایت یک عارضه بسیار رایج است و زمانی رخ می دهد که دندان های فک بالا و فک پایین کاملا بر روی هم قرار نگیرند. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان روش درمان اوربایت بدون جراحی را مورد بررسی قرار می دهیم.

معمولا مکیدن انگشت شست دست، فشار دادن زبان به دندان ها یا مصرف بیش از حد پستانک، عوامل زمینه ساز اوربایت هستند. این عوامل سبب تنگ تر شدن قوس لثه می شوند و معمولا در چنین شرایطی، فک پایین چاره دیگری به جز عقب رفتن ندارد. در این شرایط، دندان های فک بالا و پایین کاملا روی هم قرار نمی گیرند. عقب بودن فک پایین در بیمارانی که دندان های آسیاب خود را از دست می دهند نیز رایج است. بهترین زمان برای درمان این شرایط، 10 تا 12 سالگی است اما افراد مبتلا، فارغ از شرایط سنی خود، همواره می توانند برای درمان اقدام کنند. درمان عقب بودن فک پایین بدون جراحی نیز امکان پذیر است.

پیشگیری از تشدید عقب بودن فک پایین

عقب بودن فک پایین معمولا نتیجه عادت های غلط است. عاداتی مانند جویدن ناخن، مکیدن انگشت شست دست و گاز زدن محکم قاشق و چنگال، می توانند اوربایت را تشدید کنند. بدیهی است که کنار گذاشتن این عادات، از تشدید این عارضه در فک پایین جلوگیری خواهد کرد.

تشخیص خانگی عقب بودن فک پایین

  • دهان خود را به صورت عادی روی هم ببندید.
  • دندان های خود را روی هم قرار دهید و مطمئن شوید هر دو فک شما راحت هستند و هیچ فشار روی دندان هایتان وجود ندارد.
  • دندان های خود را روی هم فشار ندهید یا تلاش نکنید آنها را حتما روی هم قرار دهید.
  • همزمان که در یک آینه به خود نگاه می کنید، سعی کنید لبخند بزنید.

به منظور تشخیص خود اوربایت، به یک آینه نیاز دارید که به شما در مجسم کردن دندان هایتان کمک کند. به گونه ای لبخند بزنید که بتوانید دندان های خود را مشاهده کنید.

  • سعی کنید لب های خود را از دندان ها دور نگه دارید. سپس از داخل آینه دندان هایتان را چک کنید.
  • ببینید آیا دندان های فک بالا، دندان های فک پایین را کامل پوشش داده اند یا خیر.
  • در صورتی که دندان های بالا بیش از 3.5 میلی متر از دندان های فک پایین را پوشش دهند، شما به اوربایت مبتلا هستید.
  • همچنین افراد مبتلا به این شرایط، ممکن است دندان های فک پایین خود را کامل نزدیک به سقف دهان یا داخل آن احساس کنند.

شناسایی نوع اوربایت

زمانی که دندان های شما کاملا روی هم قرار نگیرند، در واقع شما به عارضه ای تحت عنوان مال اکلوژن مبتلا هستید. مال آکلوژن به سه دسته مختلف طبقه بندی می شود که دو نوع آنها شامل عقب ماندگی فک پایین یا اوربایت و یک نوع آن شامل عقب ماندگی فک بالا یا آندربایت است.

  • کلاس 1 رایج ترین کلاس است. در این شرایط محل قرار گیری فک ها، دندان ها و ساختار کلی دهان طبیعی است و تنها، دندان های بالا و پایین روی یکدیگر قرار نمی گیرند.
  • کلاس 2 به زمانی اطلاق می شود که دندان های فک بالا به شکل قابل توجهی، بر روی دندان های فک پایین همپوشانی دارند و زمانی که از نیم رخ به دندان ها نگاه می کنید، چانه عقب تر از حالت طبیعی خود قرار دارد.
  • مال اکلوژن کلاس 3 (که تحت عنوان آندربایت نیز شناخته می شود) فک پایین جلوتر از فک بالایی قرار دارد و دندان های فک پایین، دندان های فک بالا را پوشش می دهند.

معاینه توسط دندانپزشک

پس از دیدن چنین شرایطی، بهتر است برای بررسی های بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عدم درمان عقب بودن فک پایین می تواند در طولانی مدت سبب سردرد، پوسیدگی دندان ها، دشواری در تکلم، اختلال در تنفس و دشواری در جویدن شود. اوربایت همچنین می تواند زمینه ساز اختلالی تحت عنوان TMJ شود که بر روی صورت و حالت بدن تاثیر می گذارد.

لینک های کاربردی:

بهترین دندانپزشک اصفهان _ بهترین جراح لثه اصفهان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان
 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

بهترین دندانپزشک اصفهان در کلینیک 24 _ درمان بیماری های دهان، فک و صورت در کلینیک 24 _ بیماری لثه در کلینیک 24

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

بهترین دندانپزشک اصفهان در دکتر آف _ بهترین جراح لثه اصفهان در دکتر آف _ بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان در دکتر آف

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید