علل و علائم عود سرطان سینه

علل و علائم عود سرطان سینه

  • 1403 شهریور 21, چهارشنبه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 61 بازدید

علت عود سرطان سینه 

 عود سرطان سینه | در درمان سرطان سینه استفاده از روش‌های متعدد مانند جراحی ماستکتومی، لامپکتومی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی امری رایج است. گاهی این درمان‌ها سلول‌های سرطانی را به شدت ضعیف و تعداد آن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. با این حال، ممکن است تعدادی از سلول‌های تومور باقی بمانند.

تعداد این سلول‌ها معمولا آنقدر کم است که تست‌ها و آزمایش‌ها نمی‌توانند وجود آن‌ها را تشخیص دهند. در نتیجه، سلول‌هایی که در حال حاضر ضعیف و تعداد آن‌ها بسیار کم است، با گذشت زمان قدرت بیشتری پیدا می‌کنند. رشد و تکثیر بیش از حد این سلول‌ها در نهایت منجر به تشکیل تومورهای بدخیم جدید خواهد شد. این موضوع علت بروز سرطان سینه به حساب می‌آید.

موضوع دیگری که می‌تواند علت عود سرطان سینه باشد، حرکت سلول‌های سرطانی به بافت‌های مجاور است. در واقع، گاهی سلول‌های سرطان سینه اولیه، قبل از عمل جراحی به غدد لنفاوی و بافت‌های مجاور مهاجرت کرده‌اند. حتی وجود سلول‌های سرطان سینه در گردش خون نیز دور از انتظار نیست. این مساله باعث می‌شود که حتی با وجود جراحی و برداشتن تومور سرطانی نیز تعدادی از سلول‌ها در بدن باقی بمانند. رشد مجدد این سلول‌ها در نهایت منجر به عود سرطان خواهد شد.

 

لینک های کاربردی دکتر رسول فاتحی فرد جراح پستان اصفهان :

علائم عود سرطان سینه شامل چه مواردی می‌شود؟

اینکه عود سرطان پستان و رشد مجدد تومورها در چه ناحیه‌ای اتفاق افتد، علائم عود سرطان سینه را تغییر می‌دهد. در واقع، بسته به اینکه نوع سرطان سینه چگونه باشد، بیمار می‌تواند علائم متعددی را تجربه کند. برخی از رایج‌ترین انواع علائم عود سرطان سینه شامل موارد زیر می‌شوند :

تشکیل توده یا احساس برآمدگی در زیر یا روی سینه
ایجاد تغییراتی مانند صاف شدن یا بروز ترشحات در نوک پستان
متورم شدن پوست پستان در ناحیه نزدیک به محل لامپکتومی
سفت شدن غیرمعمول بافت پستان
افزایش ضخامت در نزدیکی اسکار جراحی یا روی آن
احساس درد مزمن در ناحیه قفسه سینه
ایجاد مشکل در فرو دادن یا بلعیدن غذا
تورم، درد و بی‌حسی در یک شانه یا بازو
ایجاد تورم در غدد لنفاوی زیر بغل، قفسه سینه و استخوان ترقوه
سرفه خشک و مزمن
احساس خستگی مفرط
ضعف بینایی
احساس سردرد شدید، سرگیجه و از دست دادن تعادل
تشنج
 

هر یک از علائم عود سرطان سینه که در بالا ذکر شد می‌توانند در فرد مبتلا بروز کنند. برای تشخیص دقیق سرطان سینه و بررسی علت آن لازم است به دکتر رسول فاتحی فرد جراح پستان اصفهان مراجعه نمایید. مشخص کردن نوع عود سرطان پستان و علت آن، اصلی‌ترین مساله در برنامه‌ریزی برای درمان این اختلال خواهد بود.

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید