ارتباط عارضه نولی پاریته با سرطان پستان

ارتباط عارضه نولی پاریته با سرطان پستان

  • 1403 شهریور 21, چهارشنبه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 53 بازدید

ارتباط نولی پاریته با سرطان پستان

مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان به دلیل قرار گرفتن در معرض هورمون هایی ( استروژن درون زا و پروژسترون )است که توسط تخمدان های او تولید می شوند. عوامل تولید مثلی که مدت و یا سطح قرار گرفتن در معرض هورمون‌های تخمدانی را افزایش می‌ دهند و رشد سلولی را تحریک می‌ کنند با افزایش خطر سرطان سینه مرتبط هستند. این عوامل عبارتند از:

شروع زودرس قاعدگی یا منارک زودرس
شروع دیررس یائسگی
آسیب به بافت پستان
بارداری اول در سن بالا
نولی پاریته
 

ده ها سال است که متخصصان متوجه ارتباط نولی پاریته با افزایش خطر ابتلا به برخی بدخیمی های تولید مثلی، از جمله سرطان سینه، تخمدان و رحم شده اند. بارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را از طریق ایجاد تغییرات مداوم در غده پستانی کاهش دهد. این باعث می شود تا پستان کمتر در معرض عوامل سرطان زا قرار گیرد.

علاوه بر این، بارداری و شیردهی تأثیر مستقیمی بر سلول‌های سینه دارند، باعث تمایز یا بلوغ آن‌ها شده تا بتوانند شیر تولید کنند. برخی از محققان این فرضیه را مطرح می کنند که این سلول های تمایز یافته مقاومت بیشتری برای تبدیل شدن به سلول های سرطانی دارند.

زنانی که برای باردار شدن مشکل دارند، ممکن است تحت درمان باروری قرار بگیرند. داروهای تحریک تخمک گذاری، جراحی و دیگر روش های پیشرفته کمک باروری به طور موقت سطح استروژن و پروژسترون را در بدن زنان تغییر می دهند. این درمان ها نگرانی ‌هایی را در مورد افزایش خطرات احتمالی سرطان، به‌ ویژه سرطان‌ هایی که با سطوح بالای این هورمون‌ ها مرتبط هستند، از جمله سرطان پستان ایجاد کرده است.

از طرفی نولی پاریته و اضافه وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان در سنین بالاتر افزایش دهند. در واقع نولی پاریته و اضافه وزن اثر هم افزایی بر افزایش خطر سرطان سینه در زنان مسن دارند.

لینک های کاربردی دکتر رسول فاتحی فرد جراح پستان اصفهان :

سرطان سینه 

سرطان پستان از جمله بیماری های شایع در زنان است. دلایل مختلفی از جمله سقط جنین، عدم بارداری موفق، تولد نوزاد مرده و… در ابتلا به این بیماری موثر هستند. زنانی که در سنین زیر ۳۰ سالگی اقدام به بارداری می کنند، کمتر در معرض سرطان پستان قرار دارند و این به دلیل تغییرات مثبت ایجاد شده بر روی سلول های سینه در دوران بارداری و شیردهی است. بارداری و شیردهی هر دو تعداد چرخه های قاعدگی یک زن را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهند و با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

درمان سرطان پستان ارتباط مستقیمی با استیج سرطان پستان و میزان تهاجمی شدن بیماری دارد. با کاهش عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، می‌توانید زندگی سالم‌تری را داشته باشید.

برای پیشگیری از سرطان پستان بهتر است هر چند وقت یکبار معاینات منظمی را در منزل انجام دهید و در صورت مشکوک بودن به هر نوع توده یا بافتی بلافاصله به پزشک جراح پستان اصفهان مراجعه کنید .

 دکتر رسول فاتحی فرد  یکی از حاذق ترین پزشکان در حوزه جراحی سرطان پستان، انکوپلاستی، ماموپلاستی، پروتز سینه و… هستند. سالها تجربه، انجام عمل های موفقیت آمیز باعث شده تا ایشان بتوانند بهترین تکنیک ها و روش های روز دنیا را برای بهبود و درمان بیماران به کار برند.

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید