بیماری‌ های مربوط به رشد پستان و درمان آن

بیماری‌ های مربوط به رشد پستان و درمان آن

  • 1403 شهریور 21, چهارشنبه
  • مطالب آموزشی
  • 0 نظر
  • 73 بازدید

بیماری‌ های مربوط به رشد پستان 

رشد پستان | بیماری های مرتبط با رشد سینه از نظر شدت ناهنجاری ها متغیر هستند. برخی بیماری های جزئی ممکن است حتی تشخیص داده نشوند، در حالی که بدشکلی های عمده ممکن است باعث نگرانی های عملکردی، روانی و زیبایی شناختی قابل توجهی شوند. مهم ترین بیماری های مرتبط با رشد پستان به شرح زیر هستند:

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی بیماری رایج در بین پسران و مردان است که بر روی رشد سینه های آنها تاثیر می گذارد. در صورت ابتلا به این بیماری سینه ها متورم شده و از اندازه نرمال و طبیعی بزرگتر می شوند. این عارضه بیشتر در پسران نوجوان و افراد مسن دیده می‌شود. علائم با حساسیت یا دردناکی سینه ها همراه هستند و ممکن است مقداری توده یا بافت اضافی در اطراف یک سینه یا هر دو سینه مشاهده شود. دلایل مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، اضافه وزن، رسیدن به سن بلوغ، افزایش سن و… در ابتلا به این بیماری موثر هستند. 

در موارد نادر مصرف برخی داروها استفاده از مواد توهم زا، الکل یا یک اختلال ژنتیکی نادر به نام سندروم کلاین فلتر، توده و عفونت بیضه ها نیز تاثیر گذار هستند. درمان این بیماری از طریق تجویز داروهای هورمونی و جراحی برای برداشتن بافت اضافی سینه انجام خواهد شد.

هیپوپلازی

هیپوپلازی رشد ناقص یا توسعه نیافتگی یک عضو یا بافت است. بنابراین، اندام‌ها یا بافت‌هایی که تحت تأثیر هیپوپلازی قرار گرفته اند، دارای تعداد سلول‌های کمتر از متوسط ​​هستند. هیپوپلازی پستان با ایجاد بافت ناقص در سینه ها باعث می شود تا رشد آن ها دچار مشکل شده و علاوه بر ظاهر کوچک و عدم تقارن پستان ها باعث ایجاد مشکل در دوران شیردهی خواهد شد. این می تواند پیامدهای روانی و اجتماعی برای فرد به همراه داشته باشد. 

در اکثر زنان مبتلا به هیپوپلازی سینه، سطح هورمون طبیعی است، اما این وضعیت می تواند به دلیل ایجاد مشکل در تنظیم یا پاسخ بافت سینه به هورمون ها ایجاد شود. شناسایی و درمان زود هنگام می تواند منجر به رشد طبیعی سینه بدون نیاز به جراحی شود. در بیشتر دختران، رشد سینه‌ها بین سنین 7 تا 14 سالگی شروع می‌ شود و در 13 تا 18 سالگی کامل می‌ شود، بنابراین هر گونه نقص یا تاخیردر رشد سینه ها باید به سرعت مورد بررسی و درمان قرار گیرد. در اکثر موارد، درمان این بیماری از طریق جراحی و گذاشتن ایمپلنت انجام می شود.

درمان کوچک بودن سینه دختران

در حالی که برخی ادعا می کنند روش های طبیعی برای بزرگ کردن سینه مانند ماساژ پستان و استفاده از کرم موثر هستند، اما هیچ مدرک بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. همچنین هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد، لوسیون ها، ماساژ، پمپ سینه یا تحریک الکتریکی می توانند به تنهایی سایز سینه را افزایش دهند. تاثیر ویتامین در رشد پستان نیز اثبات نشده و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. با این وجود شواهد نشان می دهند برخی مواد غذایی می توانند به تقویت و رشد بهتر بافت سینه کمک کنند. درمان قطعی و موثر کوچک بودن سینه دختران پروتز پستان است .

پروتز پستان

روش معمول بزرگ کردن سینه شامل کاشت پروتزها و یا ایمپلنت های سیلیکونی است که ممکن است با ژل سیلیکون یا سالین پر شود. پروتز پستان از طریق جراحی در زیر عضله سینه قرار می گیرد. پروتز سینه روش جراحی تهاجمی است که به حدود دو هفته زمان برای بهبودی نیاز دارد.

هورمون تراپی

هورمون استروژن، اگر در دوزهای بالا مصرف شود، با تحریک رشد بافت سینه، سایز آن را افزایش می دهد. البته ترکیبات استروژن و پروژسترون تراکم سینه را بیشتر از استروژن افزایش می دهند. با این حال، استفاده از استروژن بی‌ خطر نیست، زیرا وقتی سلول‌های پستان برای رشد تحریک می‌شوند، احتمال سرطانی شدن آن‌ها بیشتر است. این کار باید زیر نظر متخصص انجام شده تا خطر درگیر شدن بدن با سرطان سینه کاهش یابد.

لینک کوتاه

برای ارسال نظر وارد شوید

نظر بدهید